Een aankomstbericht is een document of mededeling uitgegeven door een vervoerder, expediteur of logistieke dienstverlener om de ontvanger of geadresseerde te informeren omtrent de aanstaande aankomst van een zending.
Actual Time of Arrival (ATA:) is het werkelijke tijdstip waarop een zending op de plaats van bestemming arriveert.
Air Waybill (AWB) is een vrachtbrief welke wordt gebruikt voor luchtvrachtzendingen. Dit document is een bewijs van overeenkomst tussen verzender en vervoerder en bevat informatie over de goederen, waar ze vandaan komen en waar ze naartoe gaan.
Bill of Lading, ook wel cognossement genoemd, is een officieel verschepingsdocument welke in beginsel de eigenaar van een zeevrachtlading aangeeft. Op de Bill of Lading staat aangeven waar de zending uit bestaat, van,- en naar welke haven er verscheept wordt en wie de afzender en ontvanger is.
Een pallet van 100 x 120 centimeter wordt ook wel een blokpallet genoemd.
Een boekingsbevestiging is een document of mededeling uitgegeven door de vervoerder, expediteur of logistieke dienstverlener om de verzender op de hoogte te brengen dat de zending geboekt is voor een specifieke boot of vlucht.
Container Freight Station (CFS) is een station/loods waar (deel)zendingen vanuit containers worden geladen en gelost.
Incoterm CIF betekent "Cost, Insurance and Freight". In Nederland staat dit ook wel bekend als "Kostprijs, Verzekering en Vracht".
CMR staat voor "Convention relative au Contrat de Transport Internat de Marchandises par Routé" en is een internationale conventie bij grensoverschrijdend wegvervoer.
Een commercial invoice, ook wel handelsfactuur, is een verkoopcontract tussen de verzender en ontvanger, Her biedt belangrijke informatie voor de douane om goederen in te klaten en eventuele overheidheffingen, zoals invoerrechten en belastingen, te bepalen.
De ontvangende partij bij (internationaal) transport.
Consolidatie is het proces waarbij de vervoerder, expediteur of logistieke dienstverlener meerdere kleinere zendingen combineert tot één volle container.
Incoterm DAP betekent "Delivered At Place". In Nederland staat dit ook wel bekend als "Geleverd ter Bestemming".
Incoterm DAT betekent "Delivered At Terminal". In Nederland staat dit ook wel bekend als "Geleverd in Terminal".
Incoterm DDP betekent "Delivered Duty Paid". Dit houdt in dat de verkoper alle verplichtingen en risico's draagt van het vervoeren van de goederen.
Een document dat kan worden afgegeven door de eigenaar van de lading, de geadresseerdem de verzender of een vervoerder om de goederen aan een andere partij te leveren.
De vergoeding die rederijen aan hun klanten in rekening brengen voor het te laat uithalen van de container. Een container mag een afgesproken hoeveelheid dagen op de kade staan voordat deze wordt uitgehaald. Na deze vrije periode zal er demurrage (opslagkosten) voor worden gerekend.
De vergoeding die rederijen aan hun klanten in rekening brengen voor het gebruik van hun container buiten de vrije periode, nadat de container de terminal heeft verlaten.
Bij directe vertegenwoordiging verzorgt de douane-expediteur een douaneaangifte in naam van de vertegenwoordigde en voor rekening van de vertegenwoordigde.
Betekent Economic Operators Registration and Indentification. Het EORI-nummer is een verplicht identificatienummer voor bedrijven in de EU die met de douane te maken krijgen. Met dit nummer herkent de douane een bedrijf.
Ook wel bekend als: Estimated Time of Arrival, geeft aan wanneer een voertuig, vrachtschip of ander transportmiddel op zijn eindbestemming zal aankomen.
Ook wel bekend als: Estimated Time of Sailing, geeft het tijdstip aan waarop een schip naar verwachting een bepaalde haven zal verlaten.
Een EUR-1 is een certificaat waarmee in het land van bestemming een verlaging of vrijstelling op het invoerrecht kan worden verkregen (zogenaamde tariefpreferenties).
Meest bekende pallet. De standaardmaat van deze pallet is 80 x 120 centimeter.
Incoterm EXW betekent "EX Works". In Nederland ook wel bekend als "Af Fabriek". Hierbij is de koper verantwoordelijk voor alle rechten en plichten van het vervoer.
Incoterm FCA betekent "Free Carrier". In Nederlands staat dit ook wel bekend als "Vrachtvrij tot Vervoerder".
Zeevracht zendingen waarbij de lading een volle container beslaat.
Bedrijven die niet in Nederland zijn geregistreerd en hier activiteiten willen verrichten zijn omzetbelasting berschuldigd. Fiscale vertegenwoordiging zorgt ervoor dat de douane-agent bedrijven, die geen Nederlands BTW-nummer hebben, kunnen representeren. De douane-agent verzorgd de BTW-administratie en belastingaangifte voor deze buitenlandse ondernemingen.
FLEGT staat voor "Forest Law Enforcement, Goverance and Trade", het is een overeenkomst tussen de EU en een aantal laden om illegale houtkap tegen te gaan.
Incoterm FOB betekent "Free On Board". In Nederland staat dit ook wel bekend als "Vrachtvrij aan Boord".
Bij "Freight Collect" is de geadresseerde of de ontvanger verantwoordelijk voor de vracht.
Bij "Freight Prepaid" is de verzender of afzender verantwoordelijk voor de vrachtkosten.
Een HS-code (Harmonized System code) is een code die de douane wereldwijd gebruikt om producten in te delen.
Een Incoterm vertelt de exacte verdeling tussen de verplichtingen van de verkopers en de verplichting van de koper van de goederen. De Incoterms hebben aan wie de verantwoordelijkheid draagt voor het transport, transportkosten, de uitvoer van de goederen en de invoer van de goederen. Ook het punt waar het risico overgedragen wordt, staat beschreven per Incoterm.
Een inklaring is het vervullen van de nodige douaneformaliteiten om invoergoederen in het vrije verkeer te brengen, om ze onder een andere douaneregeling te plaatsen of om goederen uit te voeren.
Wanneer er meerdere manieren van vervoeren wordt ingezet om goederen van A naar B te krijgen spreekt men over intermodaal goederenvervoer. Denk hierbij aan het transport per trein om vervolgens per boot verder te vervoeren.
Invoerrechten (douanerechten) zijn indirecte belastingen die geheven worden op goederen die worden ingevoerd uit een land van buiten de EU. Deze belastingen zijn ingevoerd door overheden om hun eigen markt te beschermen tegen (goedkopere) buitenlandse producten en concurrenten.
Een laadmeter is een meeteenheid die wordt gebruik in de transportsector om hoeveelheid ruimte te berekenen die een lading inneemt in de laadruimte van een vrachtwagen. Elke laadmeter representeert een ruimte van één meter in lengte en de volledige breedte van de laadruimte van 2.4 meter.
Zeevracht zendingen waarbij de lading geen volle container beslaat. LCL wordt ook wel deellading genoemd.
M/W staat voor maat/gewicht en is ontstaan als omrekenfactur bij LCL deellading om het onderscheid tussen volume (maat) en gewicht ter overbruggen.
Material Safery Sata Sheet, een document met informatie over de risico's van een gevaarlijke stof of preparaat en met aanbevelingen voor het veilig gebruik ervan op het werk.
Feitelijke gewicht van de goederen. Ook wel gewicht zonder verpakking genoemd.
Een partij die door een vervoerder op de hoogte wordt gesteld van zendingsinformatie bij aankomst van de lading op de bestemming.
Original Bill of Lading, het vervoersdocument wat origineel wordt geproduceerd zodra de lading aan boord van het schip is bevestigd. Hierbij worden drie originele van het document aan de verzender verstrekt.
Een paklijst is een document geleverd door de verzender met informatie over de goederen in de zending en hoe deze verpakt zijn.
"Proof of Delivery" Een document dat de ontvangst van een zending bevestigt.
"Port of Loading" Plaats waar zendingen aan boord van een schip worden geladen.
Een koelcontainer voor het vervoer van temperatuurgevoelige lading
Het REX-systeem (Registered Exporter) is een certificeringssysteem voor goederen van oorsprong in de preferentiële regelingen.
"Roll On / Roll Off" Een schip dat gespecialiseerd is in het vervoer van lading op wielen, zoals auto's, bussen, tractoren, enz. die op eigen wielen het schip op en af worden gereden.
De "Shipped On Board" datum is een notitie die is toegevoegd door de uitgever van het cognossement en die bevestigt dat de landing aan boord is geladen.
De verzender van de goederen.
Een transitdocument waarmee goederen die van buiten de EU afkomstig zijn, vrij binnen de EU kunnen worden vervoerd.
Een Telex-Release B/L is een document dat de vrijgave van de op de B/L vermelde goederen aangeeft, Met een Telex-Release B/L kunt u over de goederen beschikken zonder dat u de originele B/L nodig heeft.
"Twenty Foot Equivalent" Een algemene eenheid van laadvermogen, vaak gebruikt voor containerschepen. Het is gebaseerd op het volume van een 20 voet lange container.
"Terminal Handling Charges" zijn kosten gemaakt door rederijen voor verschillende werkzaamheden in de haven. Bijvoorbeeld laden, lossen, opslag of het verplaatsten van een container naar een vrachtwagen of trein.
"Verified Gross Mass" De partij die als shipper (leverancier) op de b/l staat vermeld heeft de verantwoordelijkheid om het geverifieerde containergewicht (VGW – Verified Gross Weight of VGM – Verified Gross Mass) door te geven aan de rederij. Dit dient te gebeuren nadat een container is beladen en voordat de container aan boord van het schip wordt geladen. Indien er geen geverifieerd gewicht is doorgegeven, mag de container niet aan boord van een schip worden geladen.
Een "Waiver" Is een verzenddocument dat nodig is bij het vervoeren van goederen naar of via landen in Centraal- en West-Afrika.
Het vrijgave document voor geïmporteerde goederen, dat toestemming geeft van de douane om de goederen aan het douanetoezicht te onttrekken. Pas op het moment van ontvangst van dit document kunnen de goederen worden beschouwd als vrijgegeven van douanetoezicht in de EU.
Yard Occupancy Charge (YOC) is een eenmalige toeslag van de terminals als de importcontainer al langere tijd op de kade staat. Vaak worden deze kosten belast omdat container naar de "longstanding" opslag worden getransporteerd.